måndag 23 mars 2009

Historien coolaste mustaschmän, plats 5

5. Groucho Marx

En av humorlegenderna bröderna Marx och världsmästare i sköna one-liners. Ingen (förutom Oscar Wilde och möjligtvis Winston Churchill) är så flitigt citerad som detta komedi-ess.
Exempel på roliga Groucho-sägningar är bla:
  • -Jag vägrar gå med i en klubb som accepterar mig som medlem.
  • -Det har klarar ju en femåring, hit med en femåring!
  • Till en kvinna som sagt att hon har tolv barn för att hon älskar sin man så mycket:-Jag älskar min cigarr, men jag tar ut den ibland.
  • Vid en pool som förbjöd judar att bada:-Min dotter är bara kvartsjude, är det okej om hon går i till knäna?
Legendarisk är också den skriftväxling han hade med Warner Brothers inför brödernas film A night in Casablanca. Warner tyckte att dom hade rättigheterna till namnet Casablanca, varvid Groucho invände att Marx-Brothers minsann i så fall hade rätten till "Brothers". Warners advokater gav så småningom upp.
Marx var också god vän med allas vår rockfarfar Alice Cooper och anordnade vid ett tillfälle en auktion, till välgörande endamål, där folk hade möjlighet att köpa en varsin bokstav i den klassiska Hollywoodskylten. Marx själv köpte H:et medan Alice Cooper än idag är ägare av det efterföljade O:et.

Dog 1977 nästan 87 år gammal efter en makalös karriär, eller som han själv uttryckt det:
-Jag har varit med så länge att jag kände Doris Day innan hon blev oskuld.



Petter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar