tisdag 3 mars 2009

Om överdrifter och stenkrossar

Jag provade att blogga lite på min myspacesida för några år sedan men la ner när jag inte tyckte att det verkade vara någon som läste. Här följer mitt första inlägg skrivet 29e maj 2007.


"Jag visste att mitt jävla överdrivna CV på stagepool skulle komma tillbaka och bita mig i arslet nån dag. Har det som kallas "stagepool gold", vilket innebär att det inte bara är jag som letar jobb och auditions på sajten, utan producenter och andra abetsgivare kan också se mig om dom söker någon som passar in på min beskrivning. Har varit medlem där i ca 4 år nu och kan meddela det aldrig hänt. Har länge tänkt gå ner på "stagepool silver" för att spara några kronor, men då jag inte är världens driftigaste man har det inte riktigt blivit av. Hur som helst, igår ringer en tjej med nåt ganska vanligt namn som jag inte kommer ihåg. Låt oss kalla henne "Josabeth". "Josabeth" presenterar sig med att tala om att hon ringer från stagepool.-Vafan, har det blivit nåt strul med mitt månadsgiro nu eller? är min första tanke. Så var icke fallet. Hon frågar mig om jag är fri tors-lördag. Nu blir jag lite upphetsad och förstår att det vankas jobb och därmed pengar!-Som en fågel blir mitt svar även fast jag faktiskt jobbar både torsdag och fredag. Hon berättar vidare att hon ringer på uppdrag från ett italienskt företag som skulle behöva hjälp av någon som gärna kan vara lite spontant rolig att agera konfrencier vid deras monter på en mässa som ska äga rum angivna dagar. Kanske inte det roligaste jobb jag haft, men lönen är bra och jag var ju faktiskt toastmaster på en fest senast förra helgen så det här ska man väl klara tänker jag och börjar tänka på ledighetsansökan och vilka som kan täcka upp för mig på jobbet. "Josabeth" fortsätter: -Det är en byggmässa och du ska på ett underhållande sätt få folk att bli intresserade av deras nya stenkross...
Jag:-Va?
Josabeth:-Dom ville ha nån som kan agera lite komiker/demonstratör av deras nya maskin.
Jag:-En stenkrossarmaskin?
Josabeth:-Ja, fixar du det?
nu kommer jag på hur jävla dåligt med stålar jag har just nu och säger:
-Absolut, inga problem.
Så långt allt mer eller mindre väl.
Idag ringer en kvinna från det Italienska företaget "MB Crush" (subtilt va?) och säger att hon tycker att det ska bli mycket spännande att jobba med mig och att det är jättebra att jag talar danska och norska. Där hoppar hjärtat till lite grann. Och jag undrar var dom fått det ifrån. -I ditt CV svarar hon. Jag kommer på att jag faktiskt kryssat i på stagepool att jag talar hjälplig danska och norska eftersom jag i alla fall talar och förstår bättre än de flesta jag känner som inte jobbat utomlands. Jag förklarar för henne att mina kunskaper kanske är lite mer begränsade än hon verkar hoppas på. Hon verkar dock inte tycka att det gör så mycket, men det är i alla fall kul att jag har lite skills på percussion...........-Gulp! Har jag kryssat i det också? Det har jag fan när jag tänker efter. "Jag brukar ju klappa taktfast på konserter" tänkte jag förmodligen då. Jag säger till kvinnan att dom kanske inte ska vänta sig Neil Pearth direkt. Kanske inte ens Ringo Starr. Hon behåller sitt lugn och säger att inte gör något och det kan räcka med att jag gör lite trumljud med munnen mot micken medan dom visar en film och denna fantastiska stenkrossare. Då säger jag att vi får se vad jag hittar på. Nu är i alla fall läget så att jag ska till Barkaby .alt Barkarby(jag kommer aldrig ihåg hur det stavas) för en liten genomgång. Jag är minst sagt spänd. Återkommer med uppföljning i ärendet"


Kan meddela att jobbet aldrig blev av därför att företaget i fråga tydligen hade överskridit sin budget rätt så rejält. Kanske lika bra det.

Petter

2 kommentarer:

  1. Ingen har någonsin lyckats i den här branschen genom att vara helt ärlig.
    More power to ya!

    SvaraRadera
  2. Till saken hör att din supersnälla pappa tog ledigt en hel eftermiddag eftersom du inte hade en aning om hur man tar sig till Barkaby. Om jag minns rätt bjöd dom på lunch på Maxgrillen. Inte illa!
    /Far din

    SvaraRadera